Naturvårdsverket gjorde otillåten direktupphandling
Naturvårdsverkets upphandling av nytt ärendehanteringssystem skedde enligt Konkurrensverket i strid med upphandlingsreglerna. Nu yrkar myndigheten på att Naturvårdsverket ska betala 6,7 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
När Naturvårdsverkets avtal från 2009 om ärendehanteringssystem löpte ut i februari 2023 tecknade myndigheten ett nytt avtal med leverantören om fortsatt användning av den systemlösning som redan fanns på plats i organisationen. Det förlängda avtalet konkurrensutsattes aldrig, konstaterar Konkurrensverket.
Naturvårdsverket hänvisar till regelverkets regler om undantag i lagen om offentlig upphandling, LOU. Enligt myndigheten var det bara den befintliga leverantören som kunde erbjuda den aktuella systemlösningen, eftersom den var anpassad efter Naturvårdsverkets behov. Avtalets värde uppskattas till 90 miljoner kronor.
Enligt Konkurrensverket har Naturvårdsverket inget stöd för att bara aktuella leverantören kunde tillhandahålla tjänsterna. Tjänsterna kunde till exempel ha tillhandahållits genom ett ramavtal som förhandlats av Kammarkollegiet.
”Det ställs höga krav på att en upphandlande myndighet planerar och organiserar sin verksamhet på ett sådant sätt att upphandlingslagstiftningen kan följas. I detta ingår bland annat att avsätta tid för annonsering och ge leverantören rimliga möjligheter att tillhandahålla en upphandlad tjänst”, understryker Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i pressmeddelandet.
Konkurrensverket har vänt sig till Förvaltningsrätten i Stockholm och yrkar att Naturvårdsverket ska betala 6,7 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.