Nationellt biljettsystem ska utredas
Regeringen vill ha ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. En särskild utredare har fått uppdraget att ta fram underlag för hur ett sådant system kan utformas för att förenkla för resenärerna.
För att nå klimatmålet om en minskning av växthusgasutsläppen inom transportsektorn med 70 procent fram till 2030 behöver det bli enklare för resenärer att kombinera kollektivtrafikresor inom och mellan regioner samt med olika färdmedel, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Den särskilde utredaren Gerhard Wennerström ska ta fram förslag till hur ett nationellt biljettsystem ska kunna organiseras.
”Att resa med kollektivtrafik är klimatsmart och vi vet att allt fler resenärer vill kunna välja hållbara transporter. Ett nationellt biljettsystem kommer att göra det enklare att välja buss, tåg eller färja”, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, i pressmeddelandet.
Det finns redan olika möjligheter att resa med kollektivtrafik över region- och länsgränser, konstaterar regeringen. Men det är många som inte känner till möjligheterna.
”Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika biljettsystem. Det kan göra det svårt att hitta rätt information eller att köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare för alla att göra klimatsmarta val i vardagen”, kommenterar miljö- och klimatminister Isabella Lövin, MP.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna kom i januariavtalet överens om att regeringen ska arbeta för ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. Den särskilda utredaren ska redovisa uppdraget senast 30 april 2020.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.