Nässjö och Uddevalla kvar som stationeringsorter
SJ AB stänger färre orter med tågpersonal än vad som tidigare föreslagits. Nässjö och Uddevalla blir kvar som stationeringsorter, men med reducerad personalstyrka.
Efter förhandlingar med ST-SpårTrafik har SJ AB beslutat ändra sin ursprungliga bemanningsplan.
De 700 anställda som man beräknat säga upp har minskat med flera hundra. Däremot drabbas personalen vid ISS Trafficare och Scandinavian ServicePartner, de entreprenadföretag som SJ AB anlitat när det gäller service och transport av tåg.
– Genom detta får mellan 60 och 80 lokförare behålla jobben liksom cirka 250 ombordpersonal, konstaterar Leif Olsson, vice ordförande för ST-SpårTrafiks avdelning vid SJ AB.
Antalet orter, där all personal – lokförare, tågmästare och tågvärdar – varslas om uppsägning, minskas från sex till fyra: Falun, Norrköping, Mjölby och Alvesta. Det betyder till exempel att ungefär 20 av 50 anställda i Uddevalla får ha kvar jobbet, däribland ett antal ST-medlemmar.
– Genom att detta beslut från arbetsgivaren sätts i verket snabbt får de som trots allt mister jobben ett bättre stöd via vårt förstärkta trygghetsavtal, fortsätter Leif Olsson. Om processen dragit ut på flera år hade tryggetsförmånerna försämrats.
Han befarar dock att en mängd ledigheter blir innestående och inte kan tas ut på grund av att personalstyrkan vid SJ AB blir för liten.
– Det har vi betonat i vår avvikande mening till arbetsgivarens beslut om det ursprungliga verksamhetsbehovet, förklarar han.
Omställningsarbetet kommer att fortsätta till månadsskiftet november–december, då det blir klart vilka som kommer att sägas upp.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.