Näringslivet kritiserar Tillväxtverket

TILLVÄXTVERKET2021-02-11

Svenskt näringsliv riktar skarp kritik mot vad man kallar orimliga förseningar i Tillväxtverkets hantering av företagsstöd. ”Märkligt, cyniskt och bekymmersamt” är organisationens omdöme.

Regeringen har beslutat om omfattande stöd till företag för att möta de ekonomiska svårigheterna i spåren på pandemin. Men enligt Svenskt näringsliv når stödet inte fram till företagen, främst beroende på den långsamma handläggningen i Tillväxtverket.

Göran Grén, jurist och avdelningschef inom Svenskt näringsliv, anser att Tillväxtverket inte lever upp till serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen. Det beror på att regeringen inte skjutit till de resurser myndigheten skulle behövt och inte heller tydliggjort hur den nya lagstiftningen kring stöden ska tolkas. Men också på att Tillväxtverket inte har någon vana att hantera den här typen av ansökningar i så stora volymer.

”När de praktiska problemen kommer upp till ytan vill varken regeringen eller Tillväxtverket ta på sig ansvaret”, kommenterar Göran Grén problemen i ett pressmeddelande.

Enligt Svenskt näringsliv är det Tillväxtverkets orimligt långa handläggning av ansökningarna som är den springande punkten. Göran Grén pekar på den senaste förlängningen av krisstödet som exempel. Från det att stödet träder i kraft den 15 februari kommer det att ta ytterligare 5–8 veckor för myndigheten att ta fram ett datasystem som kan hantera alla ansökningar:

”Hur är det möjligt att man inte kan ta fram ett datasystem? Jag förstår att det kan ta tid, men inte 5–8 veckor efter ett ikraftträdande av lagen. Det här borde man kunnat börja med långt tidigare av det skälet att man visste vad det fanns för innehåll i lagen”, hävdar han i pressmeddelandet.

Att snabbt rulla ut miljardsstöd till företagarna är inte mycket värt om det inte kommer företagen som är stödberättigade till del, menar Göran Grén:

”Efter 20 års erfarenhet av statlig förvaltning och ansvar för sju myndigheter i Regeringskansliet vet jag att det inte går att lappa efter läget. Därför borde man långt tidigare ha insett den magnitud av behov som fanns och följaktligen hyrt in kompetens”, påpekar Göran Grén.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA