Myndigheter satsar på Facebook
Tillsammans med fyra andra myndigheter satsar nu Socialstyrelsen på en Facebook-kampanj för att få unga att vaccinera sig mot den nya influensan.
Unga personer är särskilt utsatta för den nya influensan A(H1N1). Trots det är intresset för att vaccinera sig lägst i åldrarna 18 till 24 år, enligt en undersökning Socialstyrelsen låtit göra. För att få fler unga vuxna att vaccinera sig har Socialstyrelsen startat kampanj för sociala medier.
”Unga vuxna är ingen enhetlig grupp, men vi vet att många använder Facebook och andra sociala medier. Därför vill vi pröva att nå dem den vägen”, säger Socialstyrelsens kommunikationsstrateg Sara Johansson i ett pressmeddelande.
Bakom kampanjen står också Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsverket samt Sjukvårdsrådgivningen.
Kampanjen bygger på en webbsida där man kan berätta för andra att och varför man ska vaccinera sig.
”Kompisars åsikter påverkar våra attityder. Om du vet att dina vänner tänker vaccinera sig, är det sannolikt att du också väljer att göra det. Vi hoppas att möjligheten att ta ställning – och visa det – ska bidra till att fler unga vill vaccinera sig”, säger Sara Johansson.
En intervjuundersökning som Skop gjort på uppdrag av Socialstyrelsen visar att de som är 18 till 24 år är mindre intresserade av att vaccinera sig än andra. 58 procent av dem tänker vaccinera sig, jämfört med 65 procent i genomsnitt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.