Myndigheter får blockera konton på sociala medier
Myndigheter har rätt att blockera människor från att göra inlägg på deras konton i sociala medier, slår Justitieombudsmannen, JO, fast. Det svenska generalkonsulatet i Jerusalem undgår därför kritik för att ha blockerat ett användarkonto på X.
Generalkonsulatet i Jerusalem använder hemsidan swedenabroad.se för förvaltningsärenden, men har också konton på Facebook och X för information om Sverige och konsulatets aktiviteter. I januari 2023 blockerade generalkonsulatet ett användarkonto på X som vid ett flertal tillfällen brutit mot regelverket genom stötande inlägg.
Efter att blockeringen anmälts till Justitieombudsmannen, JO, svarar generalkonsulatet att myndigheten verkar ”i en starkt polariserad miljö” och att man därför har en aktiv övervakning av inlägg och kommentarer.
JO ger myndigheten rätt. Att blockera en användare från tillgång till myndighetens sociala konton innebär enligt JO inte en otillåten begränsning av personens yttrande- eller informationsfrihet, eftersom det finns andra sätt att kontakta myndigheten och ge uttryck för sina åsikter. Inte heller begränsar det människors rätt att ta del av allmänna handlingar.
Dock bör åtgärden användas restriktivt och myndigheterna bör ha riktlinjer för hanteringen, skriver JO. En blockering bör enligt JO alltid dokumenteras – vilket generalkonsulatet inte har gjort – och den blockerade personen underrättas om skälen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.