Myndigheten vill kontrollera tidningen
Arbetsförmedlingen vill ändra inriktning på sin tidning Arbetsmarknaden och lägga den under kommunikationsavdelningen. För de anställda kom beskedet som en överraskning.
I måndags fick journalisterna på tidningen Arbetsmarknaden information om den planerade förändringen av tidningen. Kommunikationschefen ska bli ansvarig utgivare, innehållet ska delvis förändras och ett redaktionsråd ska bildas.
– Ingen hade pratat med oss eller med facket, säger tf chefredaktör Karin Nilsson, som inte tidigare hört att ledningen varit kritisk till tidningen.
Hittills har Karin Nilsson i egenskap av chefredaktör också varit ansvarig utgivare. Kommunikationschef Helena Engqvist, som kan komma att ta över uppdraget i höst, är inte missnöjd med dagens tidning:
– Jag tycker Arbetsmarknaden är en bra tidning i dag, men något svårtillgänglig, förklarar hon.
– Den beskriver utvecklingen i ett makroperspektiv och vi vill att den ska bli mer användbar som ett verktyg för arbetsförmedlarna, säger Helena Engqvist.
På frågan om det inte vore möjligt att genomföra förändringar utan att lägga Arbetsmarknaden under kommunikationsavdelningen, svarar hon:
– Jag vill att myndighetens fokus och prioriteringar ska vägleda tidningen.
Helena Engqvist betonar att inga beslut är fattade än och att hennes ambition är att ha kvar en redaktion med stor journalistisk frihet. Det ska även fortsättningsvis vara möjligt att skildra problem och negativa resultat, anser hon.
– Jag har stor respekt för tidningens kompetens och hoppas att de som nu är där ska jobba kvar.
Men Karin Nilsson säger att hon och flera andra på redaktionen inte är särskilt intresserade av att arbeta med något annat än en journalistisk produkt.
– Det var det vi anställdes för. Vi tror att ledningen inte längre vill ha en tidning som granskar arbetsmarknadspolitiken och fungerar enligt journalistiska principer.
I dag, onsdag, ska ST ha ett samverkansmöte med arbetsgivaren om tidningens framtid.
Tidningen Arbetsmarknaden
Tidningen Arbetsmarknaden kommer ut med sex nummer per år. På sin webbplats www.arbetsmarknaden.se beskriver redaktionen sitt uppdrag:
Redaktionens uppdrag är att utifrån journalistiska principer på olika sätt skildra utvecklingen på arbetsmarknaden. Det innebär bland annat att:
- ta upp aktuell forskning inom området,
- följa arbetsmarknadspolitiken från förslag och beslut över till effekterna av den på arbetsmarknaden,
- skildra utvecklingen i stort i samhället ur ett sysselsättningsperspektiv.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.