Mer pengar till väg och järnväg

NYHET2004-02-18

Överenskommelsen om nya pengar till vägar och järnvägar får i huvudsak beröm av Vägverket och Banverket. Men underhållet av järnvägarna är fortfarande eftersatt, varnar de båda myndigheterna.

Regeringen och dess samarbetspartier vänstern och miljöpartiet är överens om att lägga in ytterligare 9,3 miljarder kronor till investeringar i vägar och järnvägar under perioden 2004-2015. Planen är ett tillägg till en överenskommelse före jul mellan de tre partierna om att tidigarelägga flera stora projekt med hjälp av lån i Riksgälden.

Totalt ligger nu drygt 373 miljarder kronor i investeringspotten för 12-årsperioden, vilket infrastrukturminister Ulrica Messing kallar ”den största investering i infrastruktur som gjorts i Sverige i modern tid”.

Vägverket får tre färska miljarder kronor till investeringar, och ett tjugotal redan planerade vägsträckningar tidigareläggs. Vidare förbättras trafiksäkerheten genom att flera vägar görs mötesseparerade. Det gäller E4 Helsingborg-Hudiksvall, E6 genom Bohuslän, riksväg 40 Göteborg-Jönköping och E18 Stockholm-Karlstad.

Ordförande för ST inom Vägverket, Tommy Aldvin, bedömer att de nya resurserna knappast kommer att leda till nyanställningar.

– Däremot säkrar detta jobben för de nuvarande anställda, säger han.

För Banverkets del utökas investeringsramen med sex miljarder kronor, samtidigt som planerade projekt tidigareläggs. Bland annat kan bygget av Haparandabanan komma igång med den första etappen Morjärv-Boden redan nästa år.

Förutom nysatsningar ska pengarna enligt Messing räcka till underhåll av det befintliga väg- och järnvägsnätet. Anslaget för drift och underhåll har dock inte ökat, och enligt Banverket är nivån fortfarande för låg för att klara målet om bättre punktlighet. På Vägverket säger ekonomidirektör Lena Erixon att den särskilda satsningen på tjälsäkring av vägar i norr innebär att underhållet kan klaras de fyra första åren av 12-årsperioden.

– Men därefter ser det mer bekymmersamt ut. Vi kommer att få prioritera de mest trafikerade vägarna, säger Lena Erixon.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA