Maria Ågren insåg säkerhetsrisker för sent
Under utfrågningen i riksdagens konstitutionsutskott, KU, sade den förra chefen för Transportstyrelsen, Maria Ågren, att hon upprepade gånger tagit upp säkerhetsriskerna med departementet, men inte fått någon reaktion.
Enligt KUs ordförande Andreas Norlén, M, gav utfrågningen med den avskedade tidigare generaldirektören Maria Ågren en bild av overksamhet från regeringens sida, rapporterar TT. Efter utfrågningen undrade han varför regeringen inte agerade snabbare när den fick veta om säkerhetsbrister och avsteg från lagar på Transportstyrelsen.
Enligt Maria Ågren var det först i samband med ett sammanträffande med Säpo i februari 2016 som hon insåg allvaret med de avsteg från IT-säkerheten som Transportstyrelsen under hennes ledning hade gjort. Efter mötet med Säpo informerade hon vid upprepade tillfällen Regeringskansliet och näringsdepartementet om att hon under 2015 tagit flera beslut som innebar att myndigheten brutit mot lagar som ska skydda från att känsliga och hemliga uppgifter kommer i orätta händer.
”Det är mycket uppseendeväckande det som Maria Ågren berättat här att hon flera gånger uppmärksammade statssekreterare Erik Bromander på att det förekom allvarliga säkerhetsbrister på Transportstyrelsen och inte fick någon som helst reaktion”, sade Andreas Norlén efter utfrågningarna till TT.
Det dröjde ända till januari 2017 innan regeringen beslutade att ge Maria Ågren sparken från jobbet som generaldirektör, på grund av bristande förtroende. I september 2017 beslutade Statens ansvarsnämnd att hon skulle avskedas från sin dåvarande placering vid Regeringskansliet.
Enligt Maria Ågren hade varken hon eller övriga ledningen vid Transportstyrelsen någon djupgående kunskap om vilka hemliga och känsliga uppgifter som faktiskt hanterades av Transportstyrelsens IT-system. Enligt Maria Ågren låg hennes fokus sedan hon tillträtt 1 mars 2015 på att se till att IT-driften säkrades och att myndighetens arbete inte skulle drabbas av några störningar.
Hennes företrädare som generaldirektör, Staffan Widlert, slutade i februari 2015. I KUs förhör sa han att myndigheten hade tagit för lätt på säkerhetsfrågorna. Det hade försatt Maria Ågren i en mycket svår situation. Enligt Staffan Widlert hade han tidigt i sin nya roll som myndighetschef, informerats av Säpo och Must, den militära underrättelsetjänsten, om säkerhetsriskerna och vilka hemliga uppgifter som hanterades av Transportstyrelsen. Motsvarande information fick Maria Ågren, enligt hennes uppgifter i förhöret, först i mötet med Säpo i februari 2016.
När hon i november 2015 fick rekommendationer av Säpo om att avbryta hela eller delar av outsourcingen av it-driften var det för sent. Hennes bedömning var att processen då gått alltför långt för att den av praktiska skäl skulle gå att stoppa. Hon hade inte heller vid den tidpunkten insett vidden av de säkerhetsluckor utläggningen av it-driften kunde föra med sig.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.