Annons:

Luftfartsverket kan bli bolag

LUFTFART2007-10-03

En utredning föreslår att Luftfartsverket bolagiseras den
 1 januari 2009. Driften av Luftfartsverkets nuvarande flygplatser ska även kunna skötas av kommunala, regionala eller privata bolag.

Det är utredaren Christina Rogestam som haft uppdraget att göra en översyn av flygplatserna.

Av nuvarande Luftfartsverket ska det bildas ett bolag för flygplatsdrift och ett för flygtrafiktjänst.

I inledningsskedet ska samtliga flygplatser ingå i flygplatsbolaget, föreslår utredaren.

Flygplatserna delas in i nationellt strategiska flygplatser, regionalt strategiska flygplatser och övriga (se faktaruta).

Åt de förstnämnda ska staten garantera en ersättning som motsvarar 100 procent av det redovisade underskottet för drift av flygplatsen. De regionalt strategiska flygplatserna garanteras upp till 75 procent av redovisat underskott, medan de som kallas övriga inte får någon ersättning alls.

Regionalt strategiska flygplatser ska så småningom övergå i kommunal, regional eller privat ägo.

Men utredaren anser att även Malmö och Landvetter, som kategoriseras som nationellt strategiska flygplatser, eventuellt kan säljas till marknadspris.

Förslaget möter kritik från ST inom Luftfartsverket:

– På sikt kommer bolagiseringen att medföra en löne- och avtalsdumpning, säger STs avdelningsordförande Sven-Erik Olsson.

Att staten bara garanterar upp till 75 procent av kostnaderna för de regionalt strategiska flygplatserna ser han som en gigantisk skatteväxling.

– I dag sker en utjämning mellan lönsamma och olönsamma flygplatser. Men om förslaget går igenom måste de regioner som har olönsamma flygplatser själva gå in med pengar.

Thomas Blomqvist, ordförande för STs flygplatsdivision, tycker att Christina Rogestams förslag motverkar det som var utgångspunkten för utredningen.

– Uppdraget var att göra flyget till ett sammanhållet transportsystem. Nu blir de flygplatser som säljs ut i stället konkurrenter till Luftfartsverkets bolag.

Indelningen av flygplatser

Nationellt strategiska flygplatser:
Arlanda, Arvidsjaur, Bromma,
Kiruna, Landvetter, Luleå, Malmö, Umeå, Visby och Östersund

Regionalt strategiska flygplatser:
Göteborg City, Gällivare, Hagfors, Halmstad,
Hemavan, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kramfors, Kristianstad,
Linköping, Lycksele, Mora, Oskarshamn, Pajala, Ronneby, Skavsta,
Skellefteå, Sundsvall, Sveg, Torsby, Trollhättan, Vilhelmina, Växjö,
Ängelholm, Örebro och Örnsköldsvik.

Övriga flygplatser: Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA