Luftfartsverket kan bli bolag
En utredning föreslår att Luftfartsverket bolagiseras den
1 januari 2009. Driften av Luftfartsverkets nuvarande flygplatser ska även kunna skötas av kommunala, regionala eller privata bolag.
Det är utredaren Christina Rogestam som haft uppdraget att göra en översyn av flygplatserna.
Av nuvarande Luftfartsverket ska det bildas ett bolag för flygplatsdrift och ett för flygtrafiktjänst.
I inledningsskedet ska samtliga flygplatser ingå i flygplatsbolaget, föreslår utredaren.
Flygplatserna delas in i nationellt strategiska flygplatser, regionalt strategiska flygplatser och övriga (se faktaruta).
Åt de förstnämnda ska staten garantera en ersättning som motsvarar 100 procent av det redovisade underskottet för drift av flygplatsen. De regionalt strategiska flygplatserna garanteras upp till 75 procent av redovisat underskott, medan de som kallas övriga inte får någon ersättning alls.
Regionalt strategiska flygplatser ska så småningom övergå i kommunal, regional eller privat ägo.
Men utredaren anser att även Malmö och Landvetter, som kategoriseras som nationellt strategiska flygplatser, eventuellt kan säljas till marknadspris.
Förslaget möter kritik från ST inom Luftfartsverket:
– På sikt kommer bolagiseringen att medföra en löne- och avtalsdumpning, säger STs avdelningsordförande Sven-Erik Olsson.
Att staten bara garanterar upp till 75 procent av kostnaderna för de regionalt strategiska flygplatserna ser han som en gigantisk skatteväxling.
– I dag sker en utjämning mellan lönsamma och olönsamma flygplatser. Men om förslaget går igenom måste de regioner som har olönsamma flygplatser själva gå in med pengar.
Thomas Blomqvist, ordförande för STs flygplatsdivision, tycker att Christina Rogestams förslag motverkar det som var utgångspunkten för utredningen.
– Uppdraget var att göra flyget till ett sammanhållet transportsystem. Nu blir de flygplatser som säljs ut i stället konkurrenter till Luftfartsverkets bolag.
Indelningen av flygplatser
Nationellt strategiska flygplatser:
Arlanda, Arvidsjaur, Bromma,
Kiruna, Landvetter, Luleå, Malmö, Umeå, Visby och Östersund
Regionalt strategiska flygplatser:
Göteborg City, Gällivare, Hagfors, Halmstad,
Hemavan, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kramfors, Kristianstad,
Linköping, Lycksele, Mora, Oskarshamn, Pajala, Ronneby, Skavsta,
Skellefteå, Sundsvall, Sveg, Torsby, Trollhättan, Vilhelmina, Växjö,
Ängelholm, Örebro och Örnsköldsvik.
Övriga flygplatser: Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.