Lokförare ska betala 475 000 kronor till MTR
Tio lokförare ska betala totalt 475 000 kronor till MTR efter den vilda strejken på Stockholms pendeltåg förra våren. Arbetsdomstolen fastställer därmed den förlikning som parterna träffat. Men lokförarna kommer ändå att ha pengar över efter förlikningen.
I april 2023 gick 105 anställda på pendeltågen i Stockholm ut i en vild strejk, sedan Region Stockholm beslutat att avveckla tågvärdarna och därmed införa ensamarbete ombord på tågen. ST stod inte bakom strejken eftersom förbundet var bundet till fredsplikt genom kollektivavtal.
Arbetsgivaren MTR stämde först alla anställda som deltog i strejken, och begärde ett skadestånd på 6 000 kronor samt ränta från varje strejkdeltagare. Men när den förberedande förhandlingen i Arbetsdomstolen skulle inledas meddelade MTR att ingen av de berörda anställda skulle få ledigt för att delta i förhandlingen. När det stod klart att många ändå planerade att delta drog MTR tillbaka stämningen mot alla lokförare utom dem som inte var schemalagda för jobb under den aktuella dagen, vilket var totalt tio personer. Att stämma samtliga som deltagit i strejken skulle ha lett till för stora trafikstörningar.
Nu ska de tio lokförarna betala sammanlagt 475 000 kronor i skadestånd och rättegångskostnader till MTR, enligt en förlikning som Arbetsdomstolen har fastställt. Beloppet ska vara inbetalt senast den 25 oktober.
Men de kommer inte att behöva betala ur egen ficka. Lokförarna samlade in över två miljoner kronor från allmänheten under strejken, pengar som skulle täcka bland annat eventuella skadestånd, skriver tidningen Arbetsvärlden.
MTR har sedan tidigare gått med på att betala drygt 200 000 kronor i ersättning för de rättsliga kostnaderna kopplade till de 95 lokförare som ströks från den ursprungliga stämningen. Det innebär att det nu återstår en stor del av pengarna i strejkfonden.
Överskottet kommer att skänkas till organisationen Förbundet Arbetarsolidaritet för att kunna användas som strejkfond för andra, enligt Nils Westberg Ahlmark, som är talesperson för de tio stämda lokförarna.
”De kan andra arbetare eller andra lokförare ta del av vid en eventuell vild strejk”, säger han till Arbetsvärlden.
Under hösten förra året beslutade Stockholms Loklatrafik, SL, att bryta avtalet med MTR i förtid. Sedan den 3 mars i år drivs pendeltågen i Stockholm av SJ, men tågvärdarna har inte återinförts. Förvaltningsrätten i Stockholm slog i början av mars fast att ett generellt förbud mot ensambemanning i pendeltågstrafiken inte är proportionerligt till riskerna i arbetsmiljön. Skyddsombuden för ST och Seko har överklagat beslutet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.