För lite pengar till underhåll
Den har kallats den största satsningen på infrastruktur i modern tid. Men enligt STs avdelningar inom Vägverket och Banverket räcker inte intentionerna i regeringens förslag. Det behövs mer pengar.
Det svenska väg- och tågnätet är eftersatt. Budget till underhåll och drift är för snålt tilltagen. Därför mottogs regeringens infrastrukturproposition med spänd förväntan av Vägverket och Banverket. Och den totala summan av propositionen, 364 miljarder, är också en imponerande summa. I alla fall vid den första anblicken.
– Det låter mer än det är. Sanningen är den att vi inte får så pass mycket att vi klarar av att underhålla det befintliga vägnätet, säger Tommy Aldvin vid ST-Vägverket.
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö håller med Tommy Aldvin.
– Anslagen i regeringens budgetförslag för åren 2002– 2004 ligger på 6 miljarder kronor per år. Detta innebär att någon återhämtning av det eftersatta underhållet inte kan förväntas under denna period.
Banverket har i propositionen föreslagits ett större anslag än Vägverket. Men även där kommer underhåll och drift att bli lidande.
– Jag är glad att det satsas pengar och jag ser med tillförsikt på framtiden. Men anslagen till drift och underhåll är för små, säger Jerk Wiktorsson på ST-Banverket.
Nya projekt och omfattande investeringar får över lag mer plats i regeringens förslag än underhåll och drift av redan befintliga objekt.
– Jag antar att det är glamourösare, att påbörja projekt, än att underhålla de gamla, säger Jerk Wiktorsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.