”Ledningen ansvarig för väntetiderna”

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-11-13

Det är Försäkringskassan som bär ansvaret för hur långa väntetiderna blir för den som väntar på utbetalningar. Det sa socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrson, m, i en riksdagsdebatt nyligen.

I en interpellation till statsrådet hade riksdagsledamoten Veronica Palm, s, frågat vilka åtgärder regeringen tänker vidta för att komma tillrätta med de sena utbetalningarna.

– Försäkringskassan har själv bestämt hur personalsituationen ska se ut. De har också sagt att det som skedde under sommaren var olyckligt. Om vi tittar på bottennoteringen – det kan vi kalla det, det var inte acceptabelt i sommar – ser vi att folk fick vänta väldigt länge. Jag tycker att det är oansvarigt. Att inte få sina pengar ger en dålig tillit till Försäkringskassan, sa socialförsäkringsministern.

Hon pekade på att regeringen i sina budgetförslag skjutit till mer pengar till Försäkringskassan än socialdemokraterna föreslagit och till och med gett större extra anslag för de kommande två åren än myndigheten själv begärt.

Enligt Cristina Husmark Pehrson förs löpande diskussioner med kassans styrelse och generaldirektör. Regeringen har också uppdragit åt Statskontoret att ”granska om Försäkringskassan är en fungerande myndighet ur ett medborgarperspektiv”, sa hon.

– Om man inför nya regler som gör det svårare för människor att få den ersättning som de behöver, som har snäva tidsgränser och är ensidigt riktade mot individen, vore det inte än viktigare att då se till att de som har rätt att få sina pengar får dem och får dem i tid? undrade Veronica Palm.

Hennes partikamrat Jasenko Omanovic föreslog att de som fått vänta på sina utbetalningar skulle kompenseras med att få ränta på sina innestående pengar:

– Småbarnsföräldrar fick inte föräldrapenning och kunde därför inte köpa mat till sina barn. Pensionärer vände sig till socialkontoret och kyrkan för att kunna klara sitt uppehälle. Detta har varit oerhört svårt för många under sommaren.

Något svar fick han inte av statsrådet, som upprepade att Försäkringskassan fått extra tillskott för att klara situationen.

– Jag har ständig kontakt med Försäkringskassan, jag vet att deras personal arbetar väldigt hårt, och jag vet att man också fått vänta väldigt länge i callcenter på service. Men den senaste medelväntetiden är två minuter. Jag har full tilltro till att Försäkringskassan och dess styrelse kan åstadkomma en bra service och tillgänglighet, sa Cristina Husmark Pehrson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA