Lärarstudenter väljer ”fel” inriktning
Trots att antalet examinerade lärare fortsätter att öka hotar brist på förskollärare och lärare på gymnasieskolans praktiska linjer, enligt en rapport från Högskoleverket.
Förra läsåret ökade antalet examinerade lärare för femte året i rad. Men jämfört med behovet är det alldeles för få av de nyblivna lärarna som är inriktade mot förskolan och mot yrkesämnena på gymnasiet, visar en analys från Högskoleverket.
Förra läsåret examinerades 8 600 nya lärare, vilket är 200 fler än året innan. Men de senaste åren har antalet nybörjare på lärarutbildningarna minskat kraftigt. Totalt började 16 procent färre på lärarutbildningarna i år än läsåret 2002/03, varför antalet nyexaminerade åter kommer att sjunka om några år.
Många av de nya lärarna har utbildning för att undervisa inom flera områden. Den vanligaste kombinationen är förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Men behovet av förskollärare är så stort att även om alla dessa skulle välja att arbeta som förskollärare, är efterfrågan större än antalet utbildade.
Lärarutbildningen är fortfarande kvinnodominerad. Läsåret 2005/06 är mindre än tre av tio nybörjare manliga studenter. Men även om andelen manliga studenter har ökat är det fler män än kvinnor som hoppar av utbildningen, vilket gör att kvinnorna är i större majoritet bland dem som går ut än bland nybörjarna.
Tre av fyra av männen på lärarutbildningen väljer att rikta in sig mot grundskolans senare år och gymnasiet. Bland kvinnorna är förhållandet det omvända. Två av tre nyexaminerade kvinnliga lärare valde att utbilda sig för att undervisa i de tidiga årsklasserna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.