Längre godståg införs i spårtrafiken
Efter flera års byggande av mötesspår för långa tåg samt utbyggnad av dubbelspår har den svenska järnvägen börjat trafikeras av 730 meter långa godståg.
Enligt Trafikverket har försök med längre tåg mellan Hallsberg–Malmö fallit väl ut. Nu har det privata godsbolaget Hector Rail börjat köra 730-meters godståg mellan Malmö–Katrineholm och Malmö–Hallsberg.
”Sverige har under flera år byggt nya mötes- och förbigångsspår för maximalt 750 meter långa tåg. Tillsammans med utbyggda dubbelspår och andra typer av åtgärder börjar satsningen ge utdelning”, skriver Trafikverkets biträdande projektledare Jimmy Johansson i ett pressmeddelande.
Trafikverkets målsättning är att landets järnvägar ska få kapacitet för fler och längre tåg. Med längre tåg kan mer gods lastas, vilket innebär billigare transporter. Ett 730 meter långt godståg får med sig 15 procent mer betalande last än ett med den tidigare maxlängden på 630 meter. Mer gods på samma tåg kan också frigöra kapacitet på spåret för andra tåg.
”Sverige tillåter Europas längsta lastbilar, men vi har fram till nu haft Europas kortaste godståg. Det är på tiden att vi återställer järnvägens konkurrenskraft”, skriver Hector Rails vd Mats Nyblom i samma pressmeddelande.
Hector Rail
Hector Rail är ett privat järnvägsföretag med 200 medarbetare och 60 lok. Bolaget kör nu dagligen ett 730 meter långt tåg från Hallsberg och Katrineholm till Malmö och ut på kontinenten. Tågen från Hallsberg är lastade med pappersrullar till kunder i Europa och tågen till och från Katrineholm lastar trailers. Varje tåg avlastar vägnätet med ungefär 35 lastbilar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.