Lång väntan hos myndigheter
Den som ringer till en myndighet får bereda sig på lång väntan. Det framgår av ett test som gjorts av TT. Längst får man vänta på Skatteverket, Försäkringskassan och Polisen.
Många stora myndigheter har ambitionen att inkommande samtal ska besvaras inom tre till fem minuter. Men flera ligger långt från sina mål. Väntetiderna är så långa att mer än varannan väljer att lägga på luren istället för att vänta kvar, skriver TT.
Försäkringskassans ambition är att svara på alla samtal inom fem minuter. Under förra året tog det i genomsnitt en kvart att komma fram till en handläggare på Försäkringskassan och hälften av dem som väntade i telefonkö valde att lägga på luren innan samtalet gått fram, enligt officiell statistik.
När TT gjorde sitt stickprov en vardag i augusti tog det 21 minuter att komma fram. Hos Skatteverket tog det 33 minuter att komma fram till en handläggare. Och hos Polisen tog det 14 minuter innan TT fick svar på 114 14 (det handlar alltså inte om larmnumret 112).
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.