Kunder nöjda även på sent tåg

SPÅRTRAFIK2013-12-05

SJ må ha ett dåligt rykte för sina tågförseningar. Men kundernas nöjdhet med personalen ombord på snabbtågen ökar. En anledning kan vara serviceledarbefattningen som nu funnits i tre år.

SJs rykte har under många år präglats av tågförseningarna. 2011 gick företaget ut med en reklamkampanj i teve där SJ-anställda skämdes för att berätta om var de jobbade.

Men nu står det klart att de som har minst anledning att skämmas är de anställda. I en årlig mätning av den så kallade kundnöjdheten klättrar ombordpersonalen på tågen för tredje året i rad.

SJs tågpersonal får högt betyg i det serviceindex som årligen görs med 35 000 tågpassagerare av undersökningsföretaget Mind Research.

SJ har låtit mäta serviceindex ombord på snabbtågen sedan 2010. Under de tre åren har resenärernas betyg på ombordpersonalens bemötande ökat från index 78 till 82. På indexskalan betyder betyg över 80 ”utomordentligt bra”.

SJ själva gissar att de allt bättre betygen beror på att bolaget införde serviceledare ombord på snabbtågen för tre år sedan.

Serviceledaren är speciellt utbildad och fungerar som chef ombord med ansvar för att servicen håller en viss lägsta standard.

”Intervjuerna med resenärer visar att kundnöjdheten från en resa som blivit 40 minuter försenad kan vara lika hög som vid en punktlig resa – om personalen gjort ett bra jobb” skriver SJ i ett pressmeddelande.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Statliga bolag
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA