Kritik mot bristande hantering av ”pulverbrev”
När ett brev med ett okänt vitt pulver anlände till Migrationsverket i Norrköping 23 mars saknades både fungerande rutiner och kommunikation för att hantera incidenten, konstaterar myndighetens internrevision i en rapport.
Två dagar innan händelsen på Migrationsverket hade landets länsstyrelser fått brev med ett vitt pulver, som senare visade sig vara ofarligt. De som arbetade med posthanteringen på Migrationsverket hade i samband med den incidenten gått igenom rutinerna, och den direkta hanteringen blev bra, skriver internrevisionen i sin rapport.
Men på flera andra sätt brast det, enligt internrevisionen. Styrande dokument var otillräckliga, och det var oklart vem som ansvarade för vad. Byggnaden Presidenten, dit brevet kom, innefattar såväl huvudkontor som säkerhetsavdelning, nationell operativ avdelning och regionalt operativ verksamhet, och endast regionen hade en beredskapsplan.
Kommunikationen var också bristfällig, vilket ledde till att vissa chefer helt saknade information om vad som hänt. ”Bristen på kommunikation skapade irritation och oro bland medarbetare och chefer”, skriver internrevisionen. Vakterna vid entréerna informerades inte heller fullt ut, och vissa stoppade all in- och utpassering. Kommunikationsavdelningen gick periodvis inte att nå vid den tidpunkt då journalister hade kommit till myndigheten och ville ha information och kommentarer.
De personer som praktiskt hade hanterat posten satt mitt i huset och hade långt till dusch. De fick låna kläder av räddningstjänsten och tvätta sig i en provisorisk dusch på lastkajen, i nollgradig temperatur. I sin rapport framhåller internrevisionen behovet av en förbättring av arbetsmiljön på denna punkt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.