Kriskansli vid statsrådsberedningen
Ett särskilt kansli inom statsrådsberedningen ska vara ansvarigt för krisberedskapen i regeringskansliet. Det föreslår regeringens särskilda utredare Christina Salomonson.
Det behövs en effektiv och professionell organisation med befogenheter som går över departementsgränserna för att regeringen ska kunna utföra sina uppgifter i samband med kriser. Det anser regeringens särskilda utredare Christina Salomonson, som haft i uppdrag att utreda krisberedskapen, bland annat mot bakgrund av tsunamikatastrofen.
Enligt utredaren bör det samlade ansvaret för regeringens krisberedskap ligga på statsrådsberedningen. Där bör ligga ett departementsövergripande ansvar, medan varje departement ska ha sitt eget ansvar för krisberedskap inom sitt eget verksamhetsområde.
Christina Salomonson föreslår att en särskild krisberedskapsavdelning med en egen chefstjänsteman inrättas i statsrådsberedningen. Kansliet ska ha tre huvudsakliga arbetsområden: omvärldsbevakning, krishantering och analys. Kansliet ska kontinuerligt bedriva omvärldsbevakning och utveckla och följa upp regeringskansliets beredskap inför kriser. Det ska också bedriva utbildning och leda övningar. Vid kriser ska kansliet larma, kunna initiera arbetet, stödja beslutsfattare i regeringskansliet samt samordna underlag.
I samband med en akut kris bör det inrättas en grupp för strategisk samordning, där statssekreterarna för de departement som är mest berörda ingår.
Vid varje departement ska det upprättas en krishanteringsplan och inrättas en krishanteringsgrupp som är väl förberedd inför en eventuell kris, föreslår utredningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.