"Kortare väntetider"

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-10-27

Försäkringskassan har kommit tillrätta med de flesta problem man hade under sommaren. Det skriver generaldirektör Curt Malmborg i samband med ett yttrande till JO.

Av:  Eva Spira

Justitieombudsmannen, JO, har bett Försäkringskassan svara på vad myndigheten tänker göra åt sina långa handläggningstider och andra problem som uppstått i samband med omorganisationen.

I svaret till JO skriver Försäkringskassan att det mesta redan blivit bättre: Handläggningstiderna har kortats, telefontiderna har utökats och väntetiden i telefon har minskat till i genomsnitt två minuter.

I ett pressmeddelande skriver generaldirektör Curt Malmborg:

– Vi har jobbat hårt och nu kommit tillrätta med de flesta av de problem vi hade under sommaren. Men jag är den förste att konstatera att det inte har varit acceptabelt. Jag har stor förståelse för vad detta inneburit för människor som väntat på besked i ett ärende eller utbetalning av ersättning.

JO vill också att kassan senast 21 november svarar på kritiken om att det är svårt att nå rätt handläggare och att kontaktuppgifterna i Försäkringskassans brev ofta är bristfälliga.

Generaldirektören lovar att snarast se över rutinerna så att faxnummer, e-postadress och namnet på handläggaren alltid finns med i breven.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Ariel (ej verifierad) tis, 10/28/2008 - 11:52
Kortare handläggningstider?

Hur kommer det sig då att en ansökan om sjukersättning som, på försäkringskassans anmodan, lämnades in i början av maj inte har behandlats ännu?

Vi var, förutom försäkringskassehandläggaren och försäkringskassans försäkringsexpert/-utredare, fem personer, inkl. läkare som hörde på att ärendet inte skulle möta några hinder eftersom jag var och är i stort behov av att få rehabiliteras i lugn och ro.

Försäkringskassan sinkar medvetet handläggningen för att de skall uppnå "goda resultat". Försäkringskassan Västernorrland, Sundsvall, är fullkomligt vettlösa att ha att göra med.

Välkomna att läsa min blogg så får ni se hur det gått och går till.

http://jeanette-jeanettesblogg.blogspot.com/
Inlagt av Birgit Sjölander (ej verifierad) tors, 10/30/2008 - 21:37
Curt Malmborg verkar leva i sin egen lilla värld, troligen efter motto upprepa man en lögn tillräkligt många gånger blir det sanning. Tyvärr har det inte hänt mycket nu efter sommaren möjligen marginellt. Man hör hela tiden att det har varit en omorganisation och kaos vilket efter lång erfarenhet med svenska myndigheter betyder ännu mer fragmenterade beslut, ingen som arbeta på "verkstadsgolv" har beslutsrätt eller ansvar, vilket leder till omänskliga beslut enligt regelverk. Men kanske är det inte Fk´s fel, om sjukvården skulle fungerar skulle Fk inte behöva bära allt. Eva Adam

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA