Konsumentverket varnar för telefonbluff
Amerikanska företag försöker lura av svenska konsumenter pengar genom att påstå att de vunnit en lyxresa. Nu varnar Konsumentverket för telefonsamtal där den som ringer lovar en resa om man betalar vissa avgifter.
Svenska konsumenter har den senaste tiden blivit uppringda med beskedet att de vunnit en lyxresa. En inspelad engelsktalande röst har berättat att den uppringde vunnit en resa till Karibien. Om man trycker på en knapp på telefonen får man ytterligare information. Då kommer man vidare till en försäljare som berättar att biljetterna kommer att skickas när man uppgett sitt kontonummer och betalat en summa på några tusenlappar.
Företeelsen har funnits på den amerikanska marknaden sedan tidigare, och Konsumentverkets motsvarighet i USA, FTC, varnade för första gången för dessa företag redan för fem år sedan. Vissa av dem säljer faktiskt biljetter – men då ingår varken flygresor, lokala resor eller skatter, och resan blir betydligt dyrare än om man skulle bokat den på vanligt sätt. Men det förekommer också rena bedrägerier där den som betalar in pengar aldrig får några biljetter, och det är omöjligt att spåra vart pengarna tagit vägen.
Än så länge tycks telefonsamtalen ha gått till människor vars efternamn börjar på bokstäverna A till D. Konsumentverket misstänker att bluffsamtalen kommer att öka i omfattning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.