”Konkurrens på spåren satt ur spel”
I maj släpptes persontrafiken på järnväg fri. Flera bolag kan trafikera samma sträcka, bara det finns lediga tåglägen. Men konkurrensen sker inte på lika villkor, menar Thomas Winäs, ordförande för ST inom SJ.
I början av maj släpptes persontrafik på järnväg fri, en följd av det isländska vulkanutbrottet. Starten för den fria konkurrensen var egentligen satt till hösten 2010.
− Men systemet med regional- och lokaltrafik som subventioneras av landsting eller regioner sätter konkurrensen på vissa sträckor ur spel, menar Thomas Winäs.
Han tar sträckan Göteborg-Malmö som exempel. Den trafikeras av Öresundståg, som bland annat ägs av danska staten, Västtrafik och Hallandståg.
År 2007 genomförde Öresundståg en upphandling av sträckan Göteborg-Malmö, som vanns av DSB First Group.
Enligt Thomas Winäs är ett av problemen att det bolag som vinner en upphandling av lokal- eller regionaltrafik subventioneras med landstingsskatt från de län som berörs.
Thomas Winäs säger att omkring 40 procent av kundens kostnad för en sådan biljett består av skattesubventioner. Det innebär att DSB First Group i det här fallet bara behöver lägga ut 60 kronor för en biljett som kostar 100 kronor för kunden.
− Men för de bolag som inte får skattesubventioner, men ändå vill konkurrera på sträckan, innebär samma biljettpris 40 procent högre kostnader, säger Thomas Winäs.
Han ställer sig därför frågande till om de efterfrågade effekterna av avregleringen uppnås.
− Det verkar inte helt genomtänkt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Nä. 66 2/3% högre kostnader. Ännu värre.