KO kan brytas loss från KO

KONSUMENTFRÅGOR2009-04-20

En statlig utredning vill separera Konsumentombudsmannens, KOs, dubbla uppgifter, skriver Riksdag & Departement. Att vara KO förutsätter juridisk kompetens. Som chef för myndigheten Konsumentverket krävs andra egenskaper.

Till Konsumentombudsmannens, KOs, arbetsuppgifter hör att planera och genomföra domstolsprocesser, där KO för konsumenters talan gentemot företag. KO ska också bevaka att företag följer marknadsföringslagen och andra lagar som berör konsumenternas rättigheter.

Att vara generaldirektör och chef för en myndighet förutsätter andra kunskaper än rent juridiska och där är ledarskapsförmåga viktigare. Därför vill den statliga utredningen att rollerna separeras, skriver Riksdag & Departement.

Utredningen överväger flera modeller, där antingen KO blir en fristående myndighet eller en del av Konsumentverket, underställd generaldirektören.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA