Klart för nedläggning av Företagscenter
Posten har slutit avtal med sina 1 600 partners att ta över tjänster till företag när Postens egna Företagscenter successivt läggs ned. Samtidigt ska Posten ha 290 egna ”servicepunkter” för företagares in- och utlämning av post.
För drygt ett år sedan beslutade Posten att avveckla sina 300 Företagscenter till slutet av 2012. Genomförandet har dragit ut på tiden, eftersom avtalen med privata partners om att ta över servicen fördröjdes. Men nu är avtalen klara, och tidsplanen ligger fast.
De flesta av Postens Företagscenter kommer att omvandlas till servicepunkter, som enbart hanterar in- och utlämning för företag. Servicepunkterna ska inte ha anställda säljare, utan arbetsuppgifterna ska skötas av brevbärare på schema.
STs avdelning inom Posten har inte motsatt sig nedläggningen av Företagscenter. Kunderna blir färre, och säljarna har haft för lite att göra. Av de knappt 600 anställda för ett år sedan har kanske hälften redan sökt sig bort från Posten, bedömer STs avdelningsordförande Kjell Strömbäck. Och bland dem som är kvar efter avvecklingen kommer många att kunna erbjudas pensionslösningar eller andra jobb inom företaget, tror han.
Kjell Strömbäck är ändå orolig över konsekvenserna när säljarna med sin specialistkompetens försvinner.
– Vem kan hjälpa den som vill skicka ett postförskott till Kuala Lumpur? De som behöver mer udda tjänster får det nog svårt, både på servicepunkterna och hos Postens partners i matbutikerna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.