Kassaservice ska handlas upp
Posten ska inte längre ansvara för kassaservicen när dotterbolaget Svensk Kassaservice försvinner nästa år. I stället ska Post- och telestyrelsen sköta upphandling av betaltjänster på marknaden.
Enligt en proposition från regeringen blir det Post- och telestyrelsen, PTS, som ska säkerställa servicen i form av betaltjänster när Svensk Kassaservice avvecklas nästa år. PTS får i uppdrag att upphandla tjänster på olika orter i landet utifrån behov och tillgänglighet.
Postens lantbrevbärare ska också utföra grundläggande betaltjänster, medan länsstyrelserna får i uppdrag att övervaka att de nya tjänsterna motsvarar samhällsbehoven.
Dagens kassaservicetjänster börjar avvecklas nästa sommar och ska vara borta vid utgången av 2008.
STs avdelning inom Posten har ifrågasatt upphandlingsmodellen, eftersom man menar att det finns flera negativa exempel från andra områden där offentliga tjänster har upphandlats. Om Postens lantbrevbärare ska tillhandahålla betaltjänster i gles- och landsbygd kräver ST full kostnadstäckning från staten, vilket man inte fick med Svensk Kassaservice.
I dag har kassaservicen omkring ett tusen anställda. Postens omställningsprogram ska täcka kostnaderna för avvecklingen av personal, är det tänkt. Det är emellertid inte rimligt, hävdar ST-avdelningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.