Jobba statligt™ blir varumärke
Arbetsgivarverket har registrerat Jobba statligt som ett nytt varumärke hos Patent- och registreringsverket, PRV. Varumärket ska användas för att marknadsföra staten som attraktiv arbetsgivare.
”Om man vill jobba upp ett starkt varumärke är det första steget att göra en registrering hos PRV”, skriver kommunikatören Jens Nilsson, som har skapat det nya varumärket, i ett pressmeddelande.
Registreringen innebär att Arbetsgivarverket har ensamrätt på varumärket och att ingen annan har rätt att använda det i marknadsföringssyfte. Om det skulle ske är det att betrakta som ett varumärkesintrång och kan tas upp i Patent- och marknadsdomstolen, skriver Arbetsgivarverket. Registreringen gäller i tio år och kan förlängas med tio år i taget.
Det nya varumärket är en del av projektet ”Profilera staten som attraktiv arbetsgivare”, som syftar till att skapa en gemensam plattform för att kommunicera statens attraktivitet. Det nya varumärket togs fram för att få en tydlig visuell identitet i marknadsföringen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.