Jobb skalas bort i ny trafikmyndighet

TRAFIK2008-03-10

Länsstyrelsernas körkortsverksamhet, som i dag sysselsätter 270 årsarbetskrafter, ska föras över till Transport-inspektionen. Men enligt utredaren behövs bara drygt 70 årsarbetskrafter.

Från länsstyrelserna ska verksamhet som rör körkort, yrkesmässig trafik och farligt gods flyttas över till den nya myndigheten Transportinspektionen, som startar den 1 januari 2009. Det föreslår en statlig utredning.

– Bara på Länsstyrelsen i Stockholms län arbetar ett 70-tal personer med verksamhet som ska över till Transportinspektionen. Men hur många anställda som följer med vet vi inte i dag, säger Anne-Jeanette Johansson, STs ordförande inom länsstyrelserna.

Hon beskriver situationen som ”turbulent”, och många anställda söker sig redan bort från länsstyrelsen. På Länsstyrelsen i Västra Götaland är man också bekymrad. Även här rör det sig om mellan 60 och 70 personer som inte vet vad som kommer att hända med deras jobb.

– Här påverkas länsstyrelsens kontor i Mariestad, där det mesta av trafik- och körkortsfrågor sköts, säger STs sektionsordförande Åke Lidén. Läget blir allvarligt på ett litet kontor om det tappar så många arbetsuppgifter.

Han tycker att utredningen om Transportinspektionen har karaktären av rent beställningsarbete, med få möjligheter att påverka.

Ungefär detsamma anser Per Alström, chef för förvaltningsavdelningen på Länsstyrelsen i Skåne län. Han ifrågasätter utredarens beräkning att endast cirka 70 personer på den nya Transportinspektionen skulle klara av samma verksamhet som i dag sysselsätter runt 300 personer på samtliga länsstyrelser. I Skåne arbetar drygt 40 personer på trafiksektionen.

– Vi räknar med att den tas över men vi vet inte, säger Per Alström.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av B Holm (ej verifierad) mån, 03/24/2008 - 18:25
Det finns så ingen utredning som visar effektrivitetsvinstern förutom en rapport från Vägverket som skrevs ihop på en eftermiddag. Det känns som om utredaren Staffan W försöker sälja in sin nya myndighet. När han sedan som generaldirektör ska driva verksamheten kommer vi att få se begäran om mer resurser!! Varför agerar inte ledningarna på de olika länsstyrelserna? Är de glada att bli av med en besvärlig verksamhet som inte är särskilt intressant för dem?

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA