JO kritiserar Transportstyrelsen för långa telefonköer
Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Transportstyrelsen sedan flera personer anmält myndigheten för att det varit svårt att komma fram på telefon. Arbetsgivaren har rekryterat fler medarbetare till kundtjänst, men förmodligen behövs ännu fler, säger Gunilla Ejeskog, vice ordförande för ST inom Transportstyrelsen.
JO-kritiken är ett resultat av det under 2021 och 2022 inkom flera anmälningar om att Transportstyrelsen inte nådde upp till lagens krav på tillgänglighet.
I anmälningarna framfördes att det var svårt att över huvud taget nå myndigheten, att väntetiderna var långa och att samtal kopplades bort utan att den som ringde fick prata med någon.
Transportstyrelsen svarade JO att myndigheten haft problem med svarstiderna i telefon och radade upp flera åtgärder som vidtagits för att komma till rätta med problemet, bland annat att fler medarbetare rekryterats till kundtjänsten för körkort.
Att det gjorts personalförstärkningar bekräftas av Gunilla Ejeskog, vice ordförande för ST inom Transportstyrelsen.
– Vi har haft problem med underbemanning på kundtjänsterna, framför allt för körkort och fordonsärenden. En stor rekrytering har genomförts och jag skulle vilja säga att vi håller på att få ordning på problemet, men vi är inte helt där än.
Hon menar att myndigheten förmodligen kommer att behöva rekrytera ännu fler medarbetare till kundtjänsterna.
– Vi har en hög belastning där, säger Gunilla Ejeskog.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.