JO kritiserar obevakad e-post
En person som begärt ut handlingar från Skatteverket fick vänta mer än en månad innan handlingarna lämnades ut. Orsaken var att den handläggande tjänstemannen hade semester. Nu får Skatteverket kritik av JO.
Det dröjde mer än en månad innan en person fick del av handlingar i ett ärende där denne själv var part. Begäran kom till handläggarens mejlbox 17 juli 2012 när handläggaren själv var på semester.
Skatteverket medger i en skrivelse till JO att handläggningen varit bristfällig. Enligt myndighetens egna regler, ska e-postlådan vara tillgänglig även när en medarbetare är frånvarande. Medarbetarna ska därför antingen be någon annan ta hand om e-posten eller dagligen gå igenom sin mejlbox själv under frånvaron.
Eftersom Skatteverket inte följt sina egna rutiner utan låtit mejlboxen vara obevakad så har hanteringen inte varit så skyndsam som lagen kräver, skriver JO.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.