JO kritiserar återigen Kronofogden
Justitieombudsmannen, JO, riktar återigen kritik mot Kronofogden för att myndigheten betalat ut pengar till fel person. ”Jag blir lika förvånad varje gång det dyker upp ett ärende av detta slag”, skriver JO i sitt beslut.
Det var i november 2014 som Kronofogden fick in en ansökan om hjälpa att driva in en skadeståndsfordran från en enskild. Skulden var drygt 21 000 kronor, enligt tingsrättens dom från januari samma år. I mars 2017 utmätte Kronofogden en personbil för att ägaren hade flera skulder som skulle regleras genom myndigheten. Bilen såldes på exekutiv auktion för 385 000 kronor. 297 000 skulle användas till att betala skulderna och förrättningskostnader.
Kronofogden beslutade att pengarna skulle betalas ut till fordringsägarna, och återstoden till gäldenären. Eftersom beslutet om utmätning hade överklagats dröjde det till oktober innan tingsrätten och hovrätten båda hade avslagit överklagandet. Utbetalningsspärren hävdes, men på grund av ett misstag från handläggaren hos Kronofogden betalades de 21 000 kronor som fordringsägaren skulle ha i stället till gäldenären.
JO upptäckte vad som skett i samband med granskningen av ett av flera tidigare ärenden där Kronofogden betalat ut pengar till fel person. I sitt beslut hänvisar JO till sju tidigare beslut där Kronofogden fått kritik:
”Det är en huvuduppgift får Kronofogdemyndigheten att hantera inbetalningar och utbetalningar av pengar, och det borde vara en självklarhet får myndigheten att se till att personalen har den kompetens som krävs får detta viktiga arbete. Jag blir lika förvånad varje gång det dyker upp ett ärende av detta slag”, skriver JO Lars Lindström i sitt beslut.
I november 2017 fick Kronofogden besked om att fordringsägaren inte fått sina pengar och kunde konstatera att de betalats ut till fel person. Trots det dröjde det ända till 24 april innan Kronofogden gjorde en ny utbetalning till rätt konto.
”Precis som i de tidigare granskade ärendena har Kronofogdemyndigheten också varit påfallande senfärdig med att gottgöra den enskilde som drabbats av myndighetens slarv. Min uppfattning är alltjämt att den redovisningsskyldighet som är angiven i utsökningsbalken och utsökningsförordningen inte försvinner för att myndigheten har betalat ut pengar till fel person eller slarvat bort pengarna på något annat sätt”, skriver JO.
Enligt JO förtjänar myndigheten allvarlig kritik för hur den hanterat denna utbetalning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.