JO kräver besked om förseningar
Försäkringskassan dras med stora förseningar i sin handläggning. Nu kräver Justitieombudsmannen besked om hur myndigheten tänker tackla problemet.
Flera medier har på senare tid uppmärksammat hur klagomålen på Försäkringskassans långa handläggningstider har hopat sig hos Justiteombudsmannen, JO. De sena utbetalningarna drabbar bland annat dem som ansökt om föräldrapenning och bostadstillägg för pensionärer.
Nu vill JO veta hur Försäkringskassan tänker åtgärda förseningarna, och hur den pågående omorganisationen påverkar situationen. Jan Andersson, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan, säger till Sveriges Radio att omorganisationen syftar till att komma till rätta med de långa handläggningstiderna. Men innan den nya strukturen har satt sig orsakar den minskad produktionskraft på grund av att ärendeslag koncentreras till färre orter och att personalen specialiseras.
Myndighetens omstuvning sammanfaller med en rad reformer som sjösatts inom socialförsäkringen i år, till exempel rehabiliteringskedjan och tandvårdsreformen. Enligt Svenska Dagbladet räknar Försäkringskassan med att det tar åtminstone två månader till innan de långa köerna har betats av.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.