JO granskar Arbetsförmedlingen på nytt
Justitieombudsmannen, JO, har beslutat att göra en ny granskning av Arbetsförmedlingens service och tillgänglighet. JO konstaterar att anmälningar och kritik fortsatt att komma in sedan JO för ett knappt år sedan riktade allvarlig kritik mot Arbetsförmedlingen.
I slutet av 2023 riktade JO Thomas Norling allvarlig kritik mot Arbetsförmedlingens bristande tillgänglighet och service. Han pekade då på brister i förhållande till kraven på god förvaltning, och myndigheten kritiserades bland annat för bristande tillgänglighet och service samt för att ha agerat i strid med legalitetsprincipen.
Enligt JO hade Arbetsförmedlingen under perioder inte besvarat alla telefonsamtal eller försök att nå myndigheten via chatt. Det faktum att anmälningarna om bristande tillgänglighet var återkommande tydde på att problemen inte enbart varit tillfälliga, skrev Thomas Norling i sitt beslut, och uttalade att han skulle följa utvecklingen på området.
Det faktum att JO fortsatt att få in anmälningar mot Arbetsförmedlingen som gäller bristande tillgänglighet och service har nu lett till att Thomas Norling beslutat inleda ett initiativärende och göra en förnyad granskning. JO har begärt ett yttrande från Arbetsförmedlingen där myndigheten ska besvara ett antal frågor om hur väntetider och tillgänglighet utvecklats under perioden november 2023 till november i år.
JO frågar också vilka åtgärder Arbetsförmedlingen har vidtagit för att förbättra tillgängligheten och vilket resultat har de haft. JO vill även veta om det finns planer på ytterligare åtgärder och när myndigheten förväntar sig att åtgärderna kommer att få önskad effekt.
Arbetsförmedlingen ska besvara JOs frågor senast 23 januari nästa år.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.