JO: Arbetsförmedlare kan inte följa lagen
Trots upprepad kritik från Justitieombudsmannen, JO, har Arbetsförmedlingen inte rättat till brister i myndighetens dokumentation av beslut. Systemet är utformat så att handläggarna inte kan följa reglerna i förvaltningslagen, skriver JO.
Justitieombudsmannens kritik kommer efter en inspektion på ett enskilt kontor, där man bland annat granskade ärenden om återkallelse av anvisning till jobb- och utvecklingsgarantin.
Genomgången visade att flertalet ärenden inte dokumenterats som de borde. En del åtgärder hade inte dokumenterats alls, andra alltför kortfattat. Dessutom var språket många gånger bristfälligt och fullt av förkortningar och interna termer som inte förklarades.
JO slår särskilt ned på beslutsmotiveringarna, som kunde bestå av enstaka ord som ”misskött sitt arbetssökande” eller ”utlandsresa”. Arbetsförmedlingens förklaring är att utrymmet för text i myndighetens informationssystem AIS är begränsat. Ett nytt informationssystem är på gång.
JO ser det dock som ”anmärkningsvärt” att de här bristerna fortfarande finns, med tanke på att JO kom med liknande påpekanden redan vid granskningar 2013 och 2015. ”Det är allvarligt att myndigheten har ett system som innebär att de anställda inte kan utföra sina arbetsuppgifter i enlighet med förvaltningslagens bestämmelser”, sägs det i beslutet.
Arbetsförmedlingens chefsjurist Anna Middelman håller med om att myndigheten behöver vidta åtgärder.
– Vi behöver fortsätta att arbeta med hur vi ska motivera beslut så att de blir tydliga för kunden. Det nya ärendesystemet kommer att dröja några år, så jag börjar nu undersöka snabbare lösningar, en quickfix. Men vi behöver också satsa mer på utbildning och säkerställa att handläggarna använder våra mallar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.