Järnvägens organisation ska utredas
Riksdagen har gett regeringen i uppdrag att grundligt utreda järnvägssystemets organisation och överväga hur järnvägssystemet bör organiseras på bästa sätt för att möta framtidens krav.
Riksdagen har ställt sig bakom den ekonomiska ramen för den statliga transportinfrastrukturen för perioden 2014–2025. Totalt rör det sig om 522 miljarder kronor. Oppositionspartierna S, MP, V och SD reserverade sig på olika punkter till förmån för egna förslag. I planen ingår bland annat de första delsträckorna i en ny stambana för snabbtåg – Ostlänken mellan Järna och Linköping samt den första delen av sträckan Göteborg–Borås. En utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm ingår också.
Riksdagen beslutade om fyra tillkännagivanden som rör transportinfrastruktur. Riksdagen var överens om ett uppdrag till regeringen att utreda järnvägssystemets grundläggande organisation. Järnvägen lever inte upp till kraven på kvalitet och punktlighet. Därför ska uppdelningen och konkurrensutsättningen av järnvägssystemet ses över.
En samlad opposition drev igenom ett tillkännagivande om att banavgifterna inte bör höjas under den kommande planeringsperioden. Regeringen har aviserat att man vill höja banavgifterna successivt för att finansiera driften och underhållet av järnvägsinfrastrukturen. Ett tillkännagivande handlar om att regeringen bör utarbeta tydliga principer för sin medfinansieringspolitik. På båda punkterna reserverade sig regeringspartiernas företrädare.
Riksdagen beslutade i enighet om ett tillkännagivande om att prioritera gruvnäringens transportbehov och utreda en järnvägsförbindelse mellan Kaunisvaara och Svappavaara.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.