”Järnvägen har blivit livsfarlig”
”Järnvägen har blivit livsfarlig.” Det skriver ordföranden för Svenska järnvägsfrämjandet, Hans Sternlycke, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Förfallet av järnvägen har gått så långt, att urspårningarna inte bara drabbar försummade linjer som Norra stambanan, skriver Hans Sternlycke. Inom loppet av två månader har två godståg spårat ur intill Stockholm. Sedan 2008 har 23 urspårningar orsakats av fel som Trafikverket känt till:
”Trafikverket påstod i Kapacitetsutredningen, att man skulle kunna finansiera en god del av återhämtningen av det eftersatta underhållet genom rationaliseringar hos verket. Av det syns ha blivit inget. Tvärtom verkar de extrapengar regeringen beviljat för underhåll inte nått fram.”
Enligt Hans Sternlycke har byråkratin hos Trafikverket ökat på grund av att underhållet av järnvägarna privatiserats. Järnvägsarbetarna som arbetade med underhåll har ersatts av anställda som ska hantera anbud.
”Den svenska järnvägens situation börjar likna den engelska järnvägens krasch efter privatiseringen. En krisplan måste upprättas, och alla medel, som kan frigöras, måste sättas in för att återupprätta järnvägen”, skriver han och föreslår järnvägsobligationer för att finansiera utbyggd järnvägskapacitet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.