IVO kritiseras för språket i beslut
Inspektionen för vård och omsorg får allvarlig kritik av Justitieombudsmannen, JO, för begripligheten i ett par beslut. Beslut i tillsynsärenden måste vara genomarbetade och sakliga, skriver JO som också anser att språket är på en oacceptabelt låg nivå.
I en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, klagade en patient på vården och bemötandet hon fått av en tandläkare. IVO riktade i två beslut kritik mot tandläkaren. Tandläkaren ansåg i sin tur att ärendet handlagts på ett felaktigt sätt och anmälde tillsynsbeslutet till Justitieombudsmannen, JO.
JO påpekar bland annat att språket i IVOs beslut håller en oacceptabelt låg nivå med ofullständiga meningar och felaktig meningsbyggnad. Dessutom används formuleringar som inte hör hemma i ett myndighetsbeslut.
Enligt JO måste tillsynsärenden vara väl genomarbetade och sakliga, och språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det ska inte råda någon osäkerhet om de omständigheter som bedömningen grundar sig på och det ska framgå hur IVO resonerat.
”I det aktuella ärendet har besluten ett flertal brister i dessa avseenden”, skriver JO och ger myndigheten allvarlig kritik.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.