IT-strategi för ökad samordning
Regeringen har beslutat om en ny IT-strategi för att förstärka myndigheternas förmåga att samverka digitalt i kontakterna med medborgarna.
Fler förvaltningsgemensamma digitala tjänster ska enligt regeringens strategi förenkla vardagen för både privatpersoner och företag. Tjänsterna ska utformas efter användarnas behov, vara enkla och säkra att använda och lätta för medborgare att hitta. Om det blir lättare att hitta och använda statlig information kan den vidareutnyttjas, och när statliga tjänster och information kan användas av andra system ska innovation stödjas.
Enligt strategin ska internetpublicering och sociala medier öka möjligheterna till insyn och delaktighet. Standardiserad informationshantering, förbättrad informationssäkerhet och digitaliserade processer kommer att öka kvaliteten och effektiviteten i statsförvaltningen.
I sitt förord till strategin påpekar IT-minister Anna-Karin Hatt, C, att samhället går igenom en mycket snabb förändring. När alliansregeringen tillträdde 2006 hade vanliga stationära datorerna ungefär samma kapacitet som våra smarta telefoner har idag. Om vi ska kunna ha en statsförvaltning som hänger med i sin tid så måste vi ta till vara de möjligheter digitaliseringen ger:
”Med en statsförvaltning som blir bättre både på intern och extern samverkan kan vi både jobba mer effektivt, samtidigt som vi kan bidra till ökad innovationskraft och mer tillväxt i hela samhället.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.