Internet vanligt för myndighetskontakt

WEBBEN2012-01-18

Av de större företagen använder nio av tio internet för att söka information på myndigheters webbplatser. Det framgår av aktuell statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Företagen med 10 anställda eller fler är flitiga användare av webben för sina myndighetskontakter. Det visar statistik från SCB. Men också mindre företag använder i hög grad webben, både för att söka information och för att hämta och/eller fylla i blanketter. Åtta av tio bland företagen med 1-9 anställda söker information på webben.

Det vanligaste ärendet som företagen använder webben till är för att deklarera arbetsgivaravgifter hos Skatteverket. Sex av tio av företagen med tio eller fler anställda gjorde det under år 2010. Bland de mindre företagen är det vartannat som lämnar arbetsgivaruppgifterna över internet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

E-förvaltning
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA