”Inte alltid fel på chefen”
– Det är inte hela hundra personer som är trakasserade av sin chef. Där finns hela skalan från en upplevd situation till en verklig orsak, säger Roland Åkerblom som är regionskattechef för Skattemyndigheten i Stockholm.
Han ser den arbetsmiljöundersökning som Skattemyndigheten gör varje år som ett hjälpmedel för kontors- och sektionschefer.
Resultaten följs upp vid verksamhets- och individsamtal med personalen. Om någon känner sig mobbad kan det tas upp då.
Känner någon sig mobbad av sin närmsta chef uppmanar han den personen att vända sig till en högre chef eller till personalavdelningen.
– Det finns personer som fått hjälp till nya jobb då de inte kommit överens med sin chef. I en miljö har de många gånger fungerat bättre, men det betyder inte alltid att det är fel på chefen, betonar Roland Åkerblom.
Första åtgärden är dock inte att flytta någon.
– I stället ska man försöka komma över samarbetsproblemen och försöka lösa dem på plats. En andra åtgärd är att hitta en ny plats för personen. En sista utväg för dem som inte trivs är att säga upp sig eller sluta med avgångsvederlag, säger Roland Åkerblom och betonar att det sista alternativet är ofördelaktigt för myndigheten.
Hur myndighetens policy mot kränkande särbehandling följs kommer vårens arbetsmiljöundersökning att visa. Policyn har tagits upp på seminarier med kontorscheferna.
I en strävan att förbättra arbetsmiljön och minska antalet långtidssjukskrivna görs en översyn av sättet att organisera arbetet.
– Bristen på kontroll framkallar stress, inte arbetet i sig, säger Roland Åkerblom.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.