Informationsutbyte ska underlättas
Regeringen vill gå längre med standardisering av data för att underlätta informationsutbyte i offentlig sektor. Tre myndigheter får i uppdrag att hitta metoder att göra tillgången till grunddata mer effektiv.
Regeringen har beslutat om två regeringsuppdrag för att öka standardiseringen av grunddata och göra informationsutbytet i offentlig sektor säkrare och mer effektivt. Bolagsverket, Lantmäteriet och Skatteverket ska ta fram förslag som bland annat ska tydliggöra ansvaret och öka standardiseringen. Grunddata är till exempel uppgifter i folkbokföringsregistret, näringslivsregistret och fastighetsregistret.
Syftet är att på sikt skapa ett system där uppgifter om exempelvis folkbokföring, företag och fastigheter bara behöver lämnas en gång och där det blir enklare för offentliga och privata aktörer att utbyta information.
”Det finns en enorm potential i den grunddata som våra myndigheter har tillgång till. Både för enskilda medborgare och för samhället i stort. Men för att kunna utnyttja den potentialen måste vi säkerställa att informationen finns lättillgänglig och att informationsutbytet sker på ett säkert sätt”, kommenterar civilminister Ardalan Shekarabi, S, i ett pressmeddelande.
I det andra regeringsuppdraget ska Bolagsverket, Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet och Skatteverket ta fram förslag för att öka säkerheten och effektiviteten av elektroniska informationsutbyten i den offentliga sektorn.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.