Informationsutbyte ska granskas
Nu ska Riksrevisionen granska hur myndigheterna utbyter information i samband med utbetalningar till enskilda.
Riksrevisionen inleder en omfattande granskning av hur myndigheter utbyter information med varandra i samband med beslut om utbetalning till enskilda. I samband med granskningen ska myndigheten undersöka om regeringen och myndigheterna verkligen utnyttjar den potential som finns i elektroniskt informationsutbyte när det gäller att öka kostnadseffektiviteten, förbättra servicen för medborgarna och minska antalet felaktiga utbetalningar.
Att ha ett effektivt informationsutbyte är en viktig del i hållbara transfereringssystem, konstaterar Riksrevisionen i ett pressmeddelande. Både bidragssystemen och de allmänna försäkringarna är beroende av information från annat håll för att kunna fungera effektivt.
I en förstudie har Riksrevisionen upptäckt risker för att informationsutbytet inte fungerar i tillräckligt hög utsträckning. Myndigheten har sett exempel på att ineffektivt informationsutbyte kan leda till både försenade och felaktiga utbetalningar. Den nu inledda granskningen ska slutföras i oktober.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.