Hundra Postanställda riskerar att förlora jobbet
Posten vill göra nya neddragningar på huvudkontoret. Förhandlingar pågår om hur omfattande de ska bli.
Postens motiv för nedskärningen är att man vill ha en mindre och effektivare organisation inom området Marknad & Försäljning.
Tidigare var den organiserad efter kundstrukturen, nu läggs den upp geografiskt och efter Postens två huvudverksamheter, meddelanden och logistik.
Hundra tjänster bort
En annan orsak är att Postens administrativa stödsystem effektiviserats, vilket minskat behovet av försäljningsadministration.
Arbetsgivaren har ännu inte sagt hur många tjänster de vill ta bort, men enligt Kjell Strömbäck, ordförande för ST inom Posten, handlar det snarare om hundra än tio tjänster.
– Vi kan inte hindra Posten från att göra om sin organisation, men vi kan förhandla om villkoren, säger Kjell Strömbäck.
Ytterligare minskningar
Vid tidigare omorganisationer på huvudkontoret har arbetsgivaren velat besätta tjänster antingen direkt eller genom att välja den som har bäst kompetens. Facket fick dock igenom att de flesta tjänster tillsattes enligt lagen om anställningsskydd, alltså efter anställningstid och tillräckliga kvalifikationer.
I början av 1980-talet hade Posten över 70000 anställda.
I dag är personalstyrkan drygt 30000 och den väntas minska ytterligare de närmaste åren.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.