Haverirapport kritiserar Luftfartsverket
Den flygolycka som inträffade vid Kebnekaise i mars 2012 berodde bland annat på brister i flygledningen. Luftfartsverket får kritik på flera punkter i rapporten från Statens haverikommission.
Den stora olyckan, när ett Herculesplan med fem norska besättningsmän kraschade rakt in i Kebnekaises bergsvägg, berodde på en mängd samverkande faktorer, visar rapporten från Statens haverikommission.
Det fanns inga tekniska fel på planet, men en lång rad brister i säkerhetsrutinerna.
– Det är allvarliga påpekanden. Haverikommissionen skriver om en bristande säkerhetskultur på Luftfartsverket. Det är inget som jag känner igen, men jag tycker att man ska vara ödmjuk inför så pass stark kritik, säger Christer Karlsson, vice ordförande för ST inom flygledningen.
Rapporten pekar ut ett antal misstag och brister.
Samtliga flygledare var relativt nyutbildade och oerfarna i sina roller. De klarade inte av att placera planet på den geografiska punkt där det faktiskt befann sig och anvisade också besättningen en alltför låg höjd.
Dessutom, menar Statens haverikommission, fanns det brister i kartorna och utredningen visar på flera förhållanden som ”kan indikera svagheter i Luftfartsverkets säkerhetskultur”.
Kommissionen betonar att det inte är enskilda individers misstag som är grundorsaken till olyckan, utan att den berodde på ”latenta svagheter” både hos Luftfartsverket och hos det norska Luftforsvaret.
Rapporten avslutas med en mängd rekommendationer som berör bland andra Luftfartsverket, norska Luftforsvaret, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Rikspolisstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Senast 10 februari 2014 vill kommissionen få veta vilka åtgärder som vidtagits med anledning av rekommendationerna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.