Hårt tryck på vaccinpass
Det ökade behovet av vaccinationsbevis har medfört ett hårdare arbetstryck på E-hälsomyndigheten. Men STs avdelningsordförande Ingela Gångfeldt är nöjd med hur det har fungerat. ”Med tanke på den framförhållning vi får av våra politiker tycker jag att vi gör ett fantastiskt jobb”, säger hon.
Sedan 1 juli har det varit möjligt att få vaccinationsbevis för resor, och 1 december införde regeringen krav på vaccinpass för att komma in på större evenemang. Det är E-hälsomyndigheten som utfärdar dem, och även om det ofta görs digitalt har hanteringen av vaccinationspass lett till mycket arbete på myndigheten. Ungefär 800 000 personer i Sverige saknar bank-id eller annan e-legitimation, vilket krävs för att få ut ett digitalt covidpass, berättar STs avdelningsordförande Ingela Gångfeldt. Dessa personer får i stället vända sig till E-hälsomyndigheten om de vill ha ett fysiskt vaccinationsbevis.
I samband med att vaccinationspass för resor infördes inrättade E-hälsomyndigheten en särskild kundtjänst för den typen av ärenden. Den har nu vuxit till 30 medarbetare och ska utökas till runt 50 tjänster de närmaste veckorna.
Regeringen fattade sitt beslut om passen den 24 november, bara en vecka innan kravet skulle börja gälla. Det krävde en snabb omställning, konstaterar Ingela Gångfeldt.
– Det är ett väldigt annorlunda uppdrag för oss, en helt ny upplevelse för oss som myndighet. Regionerna ska mata in uppgifter i det nationella vaccinationsregistret där vi hämtar dem, men det är många moment och allt ska vara juridiskt korrekt. Det börjar landa, och jag tycker att vi har löst det väldigt bra.
Sedan 1 december har kundtjänsten tagit emot 6 000–10 000 samtal om dagen, och 1 800–2 000 mejl per dag, enligt E-hälsomyndighetens presstjänst.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.