Hård kritik mot nationell trafikplan
Trafikverket får skarp kritik från Jordbruksverket för den nationella planen för transportsystemet 2014-2015. Planen innebär att landsbygden utarmas på sikt, anser myndigheten i sitt remissvar.
Om man återkommande lägger fokus på trafikintensiva områden och kapacitetsbegränsningar är frågan om man inte på sikt utarmar landsbygderna och därmed också Sverige, anser Jordbruksverket i sitt remissyttrande.
Det är inte landsbygdens förutsättningar som styr när Sverige planerar för framtidens infrastruktur för transporter. Det är tydligt i den nya plan som Trafikverket har arbetat fram för transportsystemet 2014-2025, enligt Jordbruksverket.
”När man planerar och satsar resurser på att det som är stort ska bli större ser man inte hela Sveriges potential. Vi vill se fler satsningar på kvalitetsförbättringar på landsbygden, inte minst i det finmaskiga nätet” säger Jordbruksverkets landsbygdsstrateg Christel Gustafsson i ett pressmeddelande.
För ett attraktivt Sverige behövs både attraktiva städer och landsbygder, påpekar Jordbruksverket. Det är inte nödvändigtvis kommunens storlek som styr dess tillväxt, utan snarare förmågan att vara attraktiv som boendealternativ, där goda kommunikationer är avgörande. En stabil och långsiktig förvaltning av landsbygdens vägar är avgörande för att kunna uppfylla de politiska ambitionerna om en tillväxt i hela landet, skriver Jordbruksverket.
”Man måste kunna resa klimatsmart även på landsbygden. Och vi måste ha det transportsnåla samhället i fokus även för landsbygden. Centralisering och avveckling av service lokalt ökar snarare än minskar transportbehovet”, kommenterar Jordbruksverkets Johanna Nilsson i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.