Handlare kan ta över kassaservice

POSTEN2004-03-10

Antalet transaktioner i Svensk Kassaservice kommer att halveras de närmaste fem åren. Orsaken är främst att kunderna väljer ny teknik och andra kanaler, anser regeringens utredare Susanne Lindh.

Det framkom vid en hearing som Post- och kassaserviceutredningen ordnade inför utredningsarbetets slutfas. Förslagen ska lämnas till regeringen i början av maj.

I dag ansvarar Posten för att människor i hela landet ska ha tillgång till service betalningar samt insättningar och uttag av kontanter. Regeringen öppnade i sina direktiv för att servicen kan begränsas och att någon annan aktör kan ta över ansvaret. Ensamutredaren Susanne Lindh överväger tre möjliga alternativ till kassaservicen som den bedrivs i dag:

  • Minst ett serviceställe per kommun, drivs av Posten – kanske i ett närmande mellan kassaservicen och övriga Posten – eller någon annan aktör.
  • Serviceställen enbart på orter där kommersiella alternativ saknas, med Posten som utförare.
  • Begränsning både geografiskt (som ovan) och i utbudet av tjänster. Utförare väljs genom statlig upphandling.

Vilka kostnader de olika alternativen innebär ville Susanne Lindh inte redovisa. Posten får för närvarande 400 miljoner kronor per år för sitt uppdrag, men kassaservicen går ändå med förlust.

Utredningen kommer att visa en fortsatt starkt nedåtgående trend för antalet transaktioner i kassaservicen: en halvering inom fem år. Neddragningar av antalet serviceställen, öppettider och tjänster kan bidra till nedgången, enligt Susanne Lindh. Men den viktigaste orsaken är att allt fler betalar sina inköp med kort och räkningar via Internet.

Var tionde person går till Svensk Kassaservice minst en gång i månaden, och drygt 60 procent säger sig aldrig ha ärenden dit. Enligt utredningens beräkningar är det bara 175 000 människor i Sverige som inte har något möjligt alternativ till kassaservicen.

Walter Sköldefors

från Svensk Handel deklarerade på hearingen att handeln var beredda att gå in i kassaservicen.

– Men då ska vi ha täckning för kostnaderna, sa han.

Flera företrädare för olika landsbygdsorganisationer och Kommun-/Landstingsförbundet beklagade att utredningsdirektiven begränsar möjligheterna att analysera Postens roll i ett större sammanhang, där målen för samhällets service kan diskuteras som en helhet.

– De långsiktiga frågorna om samhällsservice kan inte lösas utifrån ett sektorstänkande, sa Ronny Svensson från SmåKom, ett nätverk för 100 småkommuner.

Fakta Svensk Kassaservice

Svensk Kassaservice är en egen rörelsegren inom Posten. De närmare 1 000 kontoren, så kallade serviceställen, arbetar med följande tjänster:
Utbetalningskort, insättning/uttag konto, dagskassor (företag), Utlandsbetalningar och postanvisningar.
Svensk Kassaservice samarbetar med flera banker om banktjänster och med Nordea om betaltjänster.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA