Green Cargo skär ned
Green Cargo varslar om uppsägningar av 350 personer, nästan var sjunde anställd. Ledningen lägger skulden på facken, men STs företrädare tillbakavisar kritiken.
”Vi hade önskat en överenskommelse med facken, men så blev det tyvärr inte och då står vi inför en övertalighet”. Så kommenterar Green Cargos vd Mikael Stöhr de omfattande kommande nedskärningarna i företaget. 350 tjänster ska bort i det rikstäckande statliga godstransportföretaget, som har omkring 2 500 anställda.
Bakgrunden är att lågkonjunkturen minskat kundföretagens behov av tågtransporter, vilket försämrat Green Cargos ekonomi. ”För att kunna genomföra nödvändiga investeringar och säkra företagets framtid är vi tvungna att vidta åtgärder mot förlusterna”, skriver Mikael Stöhr i ett pressmeddelande.
Ledningen hade föreslagit ett krisavtal med sänkt arbetstid och sänkt lön under de första fem månaderna 2013. Arbetstiden skulle minskas till 80 procent och lönen till 90 procent, med bibehållna pensionsavsättningar, en så kallad 80-90-100-lösning.
Men facken ville inte skriva på ett krisavtal innan arbetsgivaren klargjort vissa frågor, såsom var i landet man bedömer att det finns en övertalighet.
Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken, understryker att arbetstagarsidan inte sagt nej till fortsatta förhandlingar. Han tycker att det är fel att skylla uppsägningarna på facken.
– Vi hade inte sagt blankt nej till en 80-90-100-lösning. På det senaste mötet ville vi säkra inkomsttryggheten för dem som kanske skulle bli uppsagda i en senare vända.
Han tror att det hade varit möjligt att hitta en annan lösning än de omfattande varsel som nu har lagts.
– Men företaget har stängt dörren. Arbetsgivarna sade att de inte såg möjligheter att fortsätta förhandla.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.