Gör samma jobb med lägre lön
Nyanställda på nybildade SJ Götalandståg får betydligt sämre villkor än kolleger som följt med i övergången från konkursmässiga DSB Väst. Tågvärden Tony Cederholm har det sämre avtalet och tvingas ha ett extrajobb för sin försörjning.
Tony Cederholm var tidigare vikarierande tågvärd på DSB Väst på 75 procents deltid. Nu är han tillsvidareanställd på nybildade SJ Götalandståg med samma arbetstidsmått och på samma tåg som tidigare. Förändringen har inneburit en sänkning av månadslönen från 17 600 kronor till 14 850 kronor.
– Och jag gör samma jobb! Jag tycker det är skit. De behandlar oss anställda som ogräs.
Det är knappt Tony Cederholm kan leva på tågvärdslönen.
– Jag och många andra måste ta extrajobb. Jag är väktare, men det är svårt att passa in alla tider. Man hinner inte med så mycket annat.
Skillnaderna i villkor påverkar stämningen, tycker han.
– Ja, det är dystert. Även cheferna har märkt att många hänger med huvudet. Det är ingen av oss nyanställda som är direkt nöjd, med tanke på att vi gör samma jobb som de andra. Men det är inte kollegerna man är sur på, säger Tony Cederholm.
Danskägda DSB Väst tog över regiontrafiken i Västra Götaland från SJ 2010. Nu när SJ tagit tillbaka trafiken genom bolaget Götalandståg pågår förhandlingar om villkoren för de medarbetare som ingår i den nya övergången. Tills vidare gäller det gamla DSB Väst-avtalet. Men nyanställda och vikarier får lägre löner och ett annat arbetstidsavtal.
Johnny Holmgren, vice ordförande vid ST Västtågen, har märkt att många är upprörda. Han misstänker att SJ använder lönedumpning som ett utspel inför förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal.
– De har redan sagt att vi inte kan ha både höga löner och dyrt avtal i fortsättningen.
Men personalchef Annika Hertzman avvisar påståendena om dumpning.
– Nej, de nya lönerna som gäller tills vårt kollektivavtal blir klart är Götalandstågs egna löner som vi förhandlade fram i somras. Dessa löner är betydligt högre än branschavtalets löner och de ligger något högre än den lönenivå som SJ AB har i sitt kollektivavtal. Sedan vet vi inte hur lönerna blir när kollektivavtalet är klart.
Men blir det inte ett stort missnöje?
– Vi förklarar väldigt noga vad som gäller. De som vi rekryterar vet vad de går in i och vad de tackar ja till, säger Annika Hertzman.
SJ kom tillbaka efter DSB Väst
2010 tog danskägda DSB Väst över regiontrafiken i Västra Götaland från SJ. Parterna förhandlade då fram ett avtal med 3 000 kronor högre månadslön, men mindre semester och högre pensionsålder, i nivå med exempelvis Arriva och Veolia. Men efter ett och ett halvt år var DSB Väst konkursmässigt, och SJ fick åter gå in.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.