Gick miste om inarbetad flextid
Cheferna på Pensionsmyndighetens kundcenter raderade den inarbetade tid som medarbetarna hade på sina flextidskonton. Helt oacceptabelt, anser ST, som har inlett en tvisteförhandling.
– Folk är jätteupprörda, säger STs avdelningsordförande Ann-Christine Jonsson. Man har bara plockat bort inarbetad tid, utan att tala om det och utan att förhandla med facket. Folk upptäckte plötsligt att tiden korrigerats.
Facket har begärt tvisteförhandling om frågan. STs ombudsman Christian Camitz anser att det är ett brott mot arbetstidsavtalet.
– Det är helt oacceptabelt att bara gå in i systemet och ta bort flexen.
ST hävdar också att medarbetarna på de två kundcentren i Gävle och Söderhamn ska ha fortsatt rätt att flexa. Pensionsmyndigheten har utan att förhandla ändrat arbetstidsavtalet och tagit bort flexmöjligheten för personalen i kundcenter. Det är ett brott mot både arbetstidsavtalet och mbl, anser ST.
Bakgrunden är att Pensionsmyndighetens ledning tyckte att vissa medarbetare kom alldeles för tidigt och gick för tidigt i förhållande till de telefontider kundservicen har mot allmänheten.
Ann-Christine Jonsson har förståelse för att flextiden måste vara begränsad för dem som arbetar med telefonservice, men en viss flexmöjlighet behövs både av jobbskäl och för personalens skull, anser hon.
– Det sista samtalet på dagen kan ibland dra ut på tiden, och man har ett efterarbete som kanske måste göras morgonen därpå. Och man kan behöva gå tidigare någon dag av personliga skäl – jag förstår inte varför man inte kan vara sjyst mot personalen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.