Galopperande resekostnader efter flytt
Sedan Riksantikvarieämbetet, RAÄ, utlokaliserades till Visby har kostnaderna för resor och hotell ökat från 1,8 till 4,1 procent av den totala omsättningen. Flertalet resor har gjorts med flyg, skriver Svenska Dagbladet.
Riksantikvarieämbetet flyttade till Visby år 2008. Vissa delar av myndigheten blev kvar i Stockholm. Nu redovisar Svenska Dagbladet att kostnaderna för tjänsteresor har ökat med cirka 70 procent. Och det är bara 75 av de mer än 2 000 resorna mellan Gotland och Stockholm som har gjorts med båt. Resten har varit flygresor.
I samband med flytten minskade antalet anställda vid RAÄ från 526 personer år 2006 till 409 förra året. Under samma period har kostnaderna för tjänsteresor ökat från 6,5 till 10 miljoner kronor, och den totala kostnaden för resor och hotell för RAÄs personal har vuxit från 1,8 till 4,1 procent av omsättningen.
Enligt SvD gjorde myndighetens 409 anställda 2 360 enkelresor mellan Visby och Stockholm under förra året. Dessutom gjordes mellan 650 och 700 turer av personal som jobbpendlar mellan orterna och får sina kostnaderna betalda av myndigheten.
– Att flytta var ett politiskt beslut, som vi försöker genomföra och anpassa oss till så smidigt som möjligt. Resor är dåliga både ur ekonomisk- och kostnadssynpunkt och dessutom är de dåliga för miljön. Ju mer man kan minska resandet, ju bättre, säger Anders Jolby, administrativ chef vid RAÄ, till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.